Mensen en machines van de toekomst

Literatuur

The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?

Welke banen zullen snel overgenomen worden door computers? In dit artikel proberen ze een kijkje te nemen in de toekomst van de arbeidsmarkt. Is jouw baan veilig volgens de onderzoekers?

Frey, C.B. and Osborne, M. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological forecasting and social change, 114, 254–280.


The Moral Machine experiment

Moet een zelfrijdende auto de inzittende altijd beschermen? In dit artikel onderzoeken ze hoe we kunnen bepalen welke keuzes machines moeten maken in lastige situaties. Hiervoor hebben ze een site gemaakt waar jij ook mee kan doen! https://www.moralmachine.net/

Awad, E., Dsouza, S., Kim, R., Schulz, J., Henrich, J., Shariff, A., Bonnefon, J.-F. and Rahwan, I. (2018). The Moral Machine experiment. Nature, 563 (7729), 59–64.


History and future of human-automation interaction

Dit overzichtsartikel legt uit welke wetenschappelijke ontwikkelingen er zijn geweest en aan komen op het gebied van mens-automatisering interactie. De conclusie is dat automatisering door steeds meer mensen in alledaagse situaties gebruikt wordt. Vanuit de wetenschap is er daarom steeds meer aandacht voor hoe mensen techniek gebruiken – ook als dat afwijkt van hoe mensen het willen gebruiken. 

Janssen, C.P., Donker, S.F., Brumby, D.P. and Kun, A.L. (2019). History and future of human-automation interaction. International Journal of Human-Computer Studies, 131, 99-107.


Interrupted by my car?

Als auto’s slimmer worden, hebben mensen misschien niet altijd hun aandacht bij de weg. Hoe krijg je dan wel de aandacht van mensen als dat nodig is? Bijvoorbeeld wanneer er iets aan de hand is. Dit artikel legt uit hoe dit eigenlijk kan worden vergeleken met hoe een telefoontje je soms stoort (een interruptie) als je hard aan het werk bent.

Janssen, C.P., Iqbal, S.T., Kun, A.L. and Donker, S.F. (2019). Interrupted by my car? Implications of interruption and interleaving research for automated vehicles.International Journal of Human-Computer Studies, 130, 221–233.


Use, misuse, disuse, abuse

Als mensen techniek gebruiken, wat doet dit dan met hun vertrouwen? Dit artikel beschrijft het verschil tussen gebruiken, verkeerd gebruiken, niet gebruiken en misbruiken.

Parasuraman, R. and Riley, V. (1997). Humans and Automation: Use, Misuse, Disuse, Abuse. Human Factors, 39 (2), 230–253.


Ironies of automation

Dacht je dat we nu pas nadenken over automatisering? Al in de jaren 80 had Lisanne Bainbridge door dat techniek verandert hoe mensen zich gedragen. Een techniek die je maakt om te helpen kan soms andere gevolgen hebben dan verwacht. 

Bainbridge, L. (1983). Ironies of automation. Automatica, 19 (6), 775–779.


Guidelines for human-AI interaction

Hoe maak je nu AI technieken die ook echt rekening houden met de mens? Dit artikel geeft een aantal richtlijnen voor het ontwerpen van mens-AI interactie. AI is een afkorting voor Artificial Intelligence, in het Nederlands is dat kunstmatige intelligentie.

 Amershi, S., Weld, D., Vorvoreanu, M., Fourney, A., Nushi, B., Collisson, P., Suh, J., Iqbal, S.T., Bennett, P., Inkpen, K.M., Teevan, J., Kikin-Gil, R. and Horvitz, E.J. (2019). Guidelines for human-AI interaction. Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems. New York, NY: ACM. Paper 3; pp 1-13.